Bezoekjes! - Reisverslag uit Weligama, Sri Lanka van Frederique Rijn - WaarBenJij.nu Bezoekjes! - Reisverslag uit Weligama, Sri Lanka van Frederique Rijn - WaarBenJij.nu

Bezoekjes!

Blijf op de hoogte en volg Frederique

15 Maart 2014 | Sri Lanka, Weligama

Heee hallo,

er is alweer zoveel gebeurd dat het wel weer tijd is voor een verslag!
Ik mijn vorige verslag schreef ik dat het tijd was voor onze eerste surfles. Dus wij op naar Weligama met Peter en op zoek naar een goede surfschool. Natuurlijk stikt het ervan dus hebben we maar gewoon de surfschool gekozen waar ze ook lekker eten en drinken hebben zodat we daar de hele dag konden hangen. We hadden een hele goede instructeur en na de 2e golf kon ik al op mijn plank blijven staan! Het was echt super gaaf!
Vorige week maandag zijn we aan het einde van de middag op bezoek gegaan bij Niron samen met Sameera. Niron woont op Hellabeem maar zit nu in een Ayurveda ziekenhuis om een nieuwe techniek toe te passen op zijn handicaps. Hij vond het super leuk dat we langs kwamen. Hij kan helemaal geen Engels maar probeerde ons toch een goede rondleiding te geven. Na het ziekenhuis zijn we doorgereden naar een externe cliënt. Dit is een oudere man die op zijn hoofd geslagen is. Hij kan nauwelijks praten of bewegen. Doordat ze aan de weg aan het werken zijn kon deze man zijn huis niet meer uit dus moest Sameera langs komen om iets in zijn huis te maken zodat hij zelf oefeningen kan doen. Het is heel apart om thuis te komen bij een Sri Lankaans gezin. Iedere bank, stoel, tafel of wat dan ook heeft plastic er omheen om het schoon te houden. Ze slapen met z'n drieën op 1 kamer en de keuken is inieminie.
Vorige week dinsdag kwam Cor, een docent van de CALO, samen met zijn vrouw aan op Hellabeem. We wisten dat hij langs zou komen en we keken er ook echt naar uit! Hij heeft vooral woensdag met ons meegekeken tijdens de therapie, en ons hulpvolle feedback gegeven. Het is erg lastig om hier echt PMT aan te bieden doordat wij alles in het Engels moeten doen en dan moet Sameera vaak mee helpen als vertaler. Gelukkig was Cor heel enthousiast over ons werk hier. Hij zei dat we super goed contact hebben met de jongens en een goede balans vinden tussen het helpen van de fysio en het aanbieden van PMT.
Dezelfde dag dat Cor aan kwam, kwamen ook Alice en Stef aan op Hellabeem, zij komen beide uit Londen. Stef is fysiotherapeut en komt Sameera mee helpen voor 4 weken. Alice is yoga-instructrice en komt vooral ons mee helpen met de therapie.
Alice heeft ook yogales gegeven aan Nena en mij. Nena zag het niet echt zitten maar ik vind het super ontspannend! Nu krijg ik iedere ochtend van half 7 tot half 8 yogales voordat we aan het ontbijt beginnen!
Vorig weekend zijn we naar Hikkaduwa gegaan om lekker een weekendje te ontspannen. Op zaterdag kwam Alice ook naar Hikkaduwa om met ons te chillen op het strand. 's Avonds zijn we naar onze eerste beachparty geweest! Het was super leuk met cocktails, relaxte muziek en de zee aan onze voeten! De volgende dag hebben we een boottocht gemaakt over Hikkaduwa lake. Stel je voor: super relaxt varen in een bootje door de mooie natuur van Sri Lanka, heerlijk! Tussendoor nog een stop gemaakt bij een tempel en op kaneeleiland waar ik heb geleerd hoe ons sizeltouw van de scouting wordt gemaakt! Op de terugweg in de tuktuk zijn we gestopt bij het tsunami museum. Dit was een mini museum, maar daardoor niet minder aangrijpend. Overal foto's van de schade die het tsunami heeft aangericht, verhalen over vermiste familieleden, ervaringsverhalen, tekeningen van kinderen, ongelofelijk. De bestuurder van de tuktuk had ook allemaal kapotte huizen onderweg aangewezen die daar nog stonden van het tsunami. We kwamen ook lang een enorme grafsteen waar meer dan 1000 mensen onder begraven lagen. Het had zo'n enorme impact op ons gehad dat we pas in Weligama weer spraakzaam werden.
Afgelopen week was vrij normaal. We hebben van Stef les gekregen in het zwembad hoe we bepaalde handicaps daar kunnen behandelen. Ook hebben Alice en Nena pictogrammen gemaakt (op aanraden van Cor) om het communiceren wat makkelijker te maken.
Afgelopen woensdag is Peter naar huis gegaan. Hij heeft hier 2 maanden geklust en een windmolen gebouwd.Het is heel raar dat Jose, Cor en Peter allemaal weer terug naar Nederland gaan en dat wij hier nog zeker 3 maanden blijven. Natuurlijk genieten we nog wel 100%!
Gister hebben we weer even hard aan school gewerkt tot de lunch. Na de lunch hebben we meegekeken met de Engelse les waar Stef en Alice de filosofie van yoga aan de jongens uitlegden. Aan het einde van de middag hebben we ook nog mee gedaan met de yogales.
Vandaag zouden we naar een surfwedstrijd van redbull gaan kijken hier in de buurt samen met Alice en Stef. Helaas toen we aankwamen was de wedstrijd net afgelopen. We hebben nog even op het strand gelegen en daarna zijn Alice, Nena en ik naar Unawatuna gegaan. Nena heeft hier een pedicure gehad en ik een back massage, heerlijk! 's Avonds was het ultieme hoogtepunt van mijn dag. We kwamen bij een restaurant waar ze lazagne hadden!
Morgen gaan we weer aan het strand liggen bij Mirissa en dan zijn we wel weer opgeladen voor een nieuwe week werken!

Toedeledokie!

• 15 Maart 2014 - 18:10

Hanneke Kuipers:

Leuk verhaal weer Fred, wat een mooi avontuur! Om heel erg jaloers van te worden ;)

Xx

• 15 Maart 2014 - 18:20

Ans Van Veldhoven:

Leuk verhaal tussen het werken door ook lekker genieten
    Groetjes Ans

• 20 Maart 2014 - 22:10

Papa Theo:

Hartstikke leuk verhaal Frederique! Volgende maand komen mama en de ouders van Nena! Ik wens jullie heel veel plezier en geniet op afstand mee! Lieve groeten en xxx! Annet en papa!

• 25 Maart 2014 - 22:48

Mieke:

Ha Frederique, al je verslagen gelezen en onze reis op google opgezocht. Heel mooi gedaan .veel liefs mama