Halverwege de vakantie - Reisverslag uit Weligama, Sri Lanka van Frederique Rijn - WaarBenJij.nu Halverwege de vakantie - Reisverslag uit Weligama, Sri Lanka van Frederique Rijn - WaarBenJij.nu

Halverwege de vakantie

Blijf op de hoogte en volg Frederique

08 Mei 2014 | Sri Lanka, Weligama

Heehallo!
Deze blog is een beetje onverwacht omdat ik 5 weken niet terug zou komen op Hellabeem ivm de vakantie. Toch hebben Nena en ik ervoor gekozen om na 3,5 week reizen een tussenstop te nemen. Het is toch best wel slopend, elke dag ergens anders heen reizen en de moesson van het zuiden heeft het hele land te pakken.
In de eerste week van de vakantie zijn we lekker een weekje naar de Malediven geweest! Op zaterdag om 11 uur gingen we met de tuktuk naar Weligama, vanuit daar met de A/C bus naar Colombo Fort en vanaf daar met de highway bus naar Colombo Airport. We kwamen precies gepland aan op het vliegveld. Het was voor ons allebei toch wel weer spannend om te vliegen omdat het niet heel lang geleden was dat er een vliegtuig was vermist. Toch ging de vlucht vlekkeloos, we kregen zelfs eten voor dat uurtje in het vliegtuig. Vanaf het eiland waar het vliegveld is zijn we met de watertaxi naar Male, het hoofdeiland, gebracht waar we een hotel hadden geboekt. Voor het eerst in 3 maanden hadden we weer een echte warme douche en airco! Geweldig gevoel! De volgende dag om 3 uur zijn we met de veerboot naar Mafushi gebracht waar we de rest van de vakantie zijn gebleven. Mafushi is een local island omdat het voor ons onbetaalbaar is om in zo'n resort te gaan zitten. Toch hadden ze een mooi strandje waar we konden zwemmen en snorkelen. Het was natuurlijk wel afgeschermd omdat de Malediven 100% moslim is. De eerste dag hebben we meteen een trip gemaakt naar het Fihalhohi eiland. Dit was echt een paradijs!! Wit, strand, blauwe zee, visjes tussen je voeten, alles, heerlijk!!
De volgende dag zijn we eerst gaan snorkelen. Ik vond het best wel eng, zeker toen we ergens midden in zee stopten en de boot uit moesten, maar toen ik eenmaal met snorkel en al in het water was kon ik mijn ogen niet geloven! Ik heb nog nooit zoiets moois gezien. We zwommen een uur lang letterlijk tussen de vissen! Na het snorkelen brachten ze ons naar een picknickeiland. Hier hadden we een klein plaatsje op het strand voor onszelf met een picknickbankje. Ze maakten verse vis voor ons klaar met fried rice en noodles! Hier hebben we de rest van de middag lekker gezwommen en onze ogen uitgekeken.
Woensdag en donderdag zijn we op Mafushi gebleven, want ja zo'n dagtrip kost niet niks. Maar het was een rustig strandje en we hebben ons heerlijk vermaakt. Vrijdag zijn we nog een keer gaan snorkelen.
Op zaterdag stond helaas de terugreis alweer gepland en vanaf toen hebben we niet meer stil gezeten. Om half 1 stonden we klaar om met de veerboot naar Male te gaan en vanaf daar met de watertaxi weer naar het vliegveld. Om half 1 kwamen we aan in ons hotel in Colombo. De volgende dag op tijd naar de trein om 5 uur lang naar Kandy te reizen. Helaas duurde de treinreis langer dan gepland dus moesten we ons dagje Kandy van de planning strepen. Op het station wilde de trein naar Ella boeken maar de gereserveerde plaatsen zaten al vol. Dat betekend dat we een gewoon kaartje moesten kopen en dan kan het zijn dat je 6 uur lang moet staan! Gelukkig kwamen er 2 mensen uit Argentinië naar ons toe die een taxichauffeur hadden gescoord die ons voor een goede prijs naar Ella wilden brengen met leuke tussenstops. 's Avonds zijn we in het beste restaurant van Sri Lanka gaan eten! Wauw Westers eten voor een Sri Lankaanse prijs, en LEKKER!
De volgende dag om half 9 stonden we klaar en ging de reis naar Ella beginnen. We stopten op hele mooie plekken waar we foto's konden maken, bij watervallen, een lekker restaurant en natuurlijk bij een theefabriek. Het was een super mooie reis en heel gezellig met de 2 Argentiniërs.
De volgende dag zijn we een wandeling gaan maken naar Ella Rock. Totaal onvoorbereid gingen we de berg op met routebeschrijving, op zoek naar Ella Rock. Very easy zeggen ze hier allemaal, maar met 26 zijwegen is het niet gewoon rechtdoor. Natuurlijk wisten Nena en ik helemaal niet wat Ella Rock was, dus het was nogal moeilijk zoeken. Uiteindelijk hebben we het opgegeven en zijn we terug gelopen. GELUKKIG waren we op tijd terug gelopen want de hele berg was 1 grote mistwolk geworden. We zagen tot maar 5 meter voor ons. Op zo'n hoogte was het best wel spannend dus we gingen bijna rennend weer naar beneden.
Om 19.00u ging onze trein naar Nuwara Eliya. Hier wilden we eigenlijk Worlds End beklimmen, maar we wisten niet dat die zo ver van Nuwara Eliya af ligt (tot zover onze goede voorbereiding), dus verviel die helaas. De volgende dag konden we wel lekker door Nuwara Eliya wandelen en tegen de middag namen we de trein naar Hatton, waar de Adams peak ligt. De taxichauffeur van Kandy naar Ella had voor ons een hotel geregeld 5 min van de Adams peak, en een tuktuk die ons ernaar toe bracht vanaf het station, ideaal! We hadden een flinke maaltijd genomen om ons voor te bereiden op de Adams peak. Om 1.30 'snachts ging de wekker en om 2.00 stonden we klaar om de tocht te gaan maken. Ik begon heel optimistisch maar er leek gewoon geen eind te komen aan die trappen. We gingen steeds langzamer omhoog en namen steeds meer korte stops omdat onze benen steeds zwaarder werden. Toch werd ik weer optimistisch toen het einde in zicht kwam. Het is ongelofelijk om te zien wie daar allemaal die berg op gaan. Kleine kindjes, tot hoog bejaarden met blote voeten of slippertjes, zonder water of dikke trui.Ongelofelijk wat je moet doen om je karma te zuiveren. Maargoed wij gingen natuurlijk voor de zonsopgang. Om 5 uur stonden we boven en moesten we een uur wachten totdat de zon helemaal op was. Wat een geweldig uitzicht! De tocht naar beneden ging een stuk soepeler ondanks m'n trillende benen en slechte coördinatie door de vermoeidheid. De rest van de dag hebben we lekker uitgerust.
De dag erna gingen we weer terug met de bus naar Colombo. Om 3.30 kwam ons mam aan op het vliegveld! Het was zo heerlijk om haar weer even een knuffel te kunnen geven. We namen afscheid van Nena, haar ouders en zusje en namen de taxi naar ons guesthouse in Negombo. We hebben eerst een paar uurtjes geslapen maar door de warmte werden we gedwongen om op te staan. We zijn langs het stand gaan wandelen, gaan lunchen in Negombo en daarna weer terug naar het guesthouse gegaan omdat we allebei nog heel erg moe waren. De volgende dag om 9.30 stond Viji onze chauffeur voor 3 dagen bij ons guesthouse klaar. Hij nam ons mee naar Polonnaruwa waar we super veel mooie oude gebouwen en Buddha beelden hebben gezien. Op maandagochtend zijn we de Leeuwenrots in Sigiriya gaan beklimmen. Ondanks de hoogtevrees van ons mam hebben we de top behaald en kwamen we op een super mooie rots waar vroeger een paleis stond. 's Middags zijn we naar een een National Parc in Habarana gegaan waar we Nena met haar ouders en zusje tegen kwamen! Nena en ik zijn al naar Udawalawe en Yala geweest maar dit park overtrof ze allebei! We zagen een enorme kudde olifanten oversteken naar de rivier. Onze jeepchauffeur dacht even slim te zijn en reed vlak achter de kudde naar de andere kant waardoor we de hele kudde achter ons aan kregen. Vanaf toen vond ik ze ineens niet meer zo lief en schattig, maar wel leuk om van een afstand naar te kijken ;)
Op woensdag zijn we naar de grottempel van Dambulla geweest. We moesten een berg op klimmen en daar waren enorme Buddhas uitgehakt in een grot. Ik weet niet hoe ze het voor elkaar hebben gekregen maar het was echt super mooi!We zijn door gereden naar een Spicy Garden en vanuit daar naar Kandy. Toen we eenmaal in Kandy aankwamen was het al tegen 18.00 dus gingen we meteen naar ons guesthouse en namen we afscheid van Viji. De volgende dag zijn we vroeg naar de Botanical Garden gegaan. Dit is een enorme tuin met super veel mooie bomen en bloemen uit heel de wereld. Vooral voor ons mam was dit natuurlijk een hoogtepuntje;) Vanuit daar zijn we doorgereden naar Pinnewela een olifantenweeshuis.
Op donderdag had ik de taxichauffeur van vorige week weer geregeld om ons naar Ella te brengen. Hij moest naar een feestje dus zijn oom bracht ons maar we maakten dezelfde mooie tussenstops.
De volgende dag besloten we om dezelfde klim te maken naar Ella Rock. Deze keer wist ik dat Ella Rock de top van de berg is, waar je een mooi uitzicht hebt (iets makkelijker zoeken). En dat was het zeker! Echt een ontzettend mooi uitzicht vanaf de top. Ik wist dat we op tijd terug naar beneden moesten omdat rond 2 uur het weer kan omslaan. Vandaag was dat precies hetzelfde en we waren precies op tijd op het station van Ella voordat de storm los brak.
Daar hadden we een taxichauffeur geregeld(omdat de nachttrein was volgeboekt) die ons de volgende dag naar Tangalle kon brengen voor niet zoveel geld. Vanuit daar zijn we met de bus naar Weligama gegaan, daar wat gedronken en met de bus door naar Hikkaduwa. In Hikkaduwa hadden we de laatste 3 dagen om het wat rustiger aan te doen. We zijn naar het tsunamimuseum geweest, een schilpaddenopvang bezocht en verder veel winkeltjes gekeken en langs het strand gewandeld. De laatste dag, dinsdag zijn we naar Hellabeem gegaan om mijn stageplaats te laten zien. We hebben hier onze spullen laten liggen en zijn naar het strand van Mirissa gegaan waar Nena ook met haar ouders en zusje was.We hebben gezwommen en gegeten op Mirissa en daarna terug gegaan naar Hellabeem om de tas in te pakken. Om 10 uur kwam de taxi om ons naar Colombo airport te brengen. Daar hebben we afscheid genomen van ons mam, de ouders en zus van Nena en zijn wij weer terug gebracht naar Hellabeem.
Nu doen we even lekker een paar dagen wat rustiger aan ;)

Groetjess

• 08 Mei 2014 - 12:12

Mieke:

Lieve Fréderique,
    Ik heb genoten van de vakantie en vond het heerlijk om 12 dagen met je te reizen. je hebt allemaal mooie plaatsen in Sri Lanka laten zien. De bevolking is vriendelijk en wil graag met je praten. ze spreken aardig goed Engels .De natuur is prachtig, palmbomen ,bananenbomen en overal aapjes! Veel plezier nog in Sri Lanka en succes verder met jullie stage.
    Groet, je mam

• 10 Mei 2014 - 15:12

Papa Theo:

Hoi Nena en Frederique, bedankt voor dit uitvoerige reisverslag! Ik heb op afstand met je meegereisd! En ook leuk al die foto's! Ik wens jullie nog een hele mooie tijd toe op Sri Lanka en kijk uit naar 24 juni a.s. op Schiphol! Op dit moment is it raining cats and dogs in Ermelo dus geniet optimaal van de zon daar! Lieve groeten en xxx van Annet en papa! Tot gauw!