Eerste week therapie - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Frederique Rijn - WaarBenJij.nu Eerste week therapie - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Frederique Rijn - WaarBenJij.nu

Eerste week therapie

Blijf op de hoogte en volg Frederique

30 Januari 2014 | Sri Lanka, Negombo

Hallloo,

oke okeee speciaal voor Roos en Nathalie zal ik weer even vertellen hoe we hier de dagen doorkomen!
We zijn van donderdag t/m zondag in Unawatuna geweest. Dit is een plaatsje aan het strand niet ver van het revalidatiecentrum in Weligama. Het was daar echt heerlijk weer, dus konden we lekker acclimatiseren. Onze dagen waren dan ook: ontbijten op het strand, zonnen, lunchen op het strand, zonnen, avond eten op het strand, chillen op ons balkonnetje! HEERLIJK! Op zaterdag hadden we een Sri Lankaan leren kennen waar we even mee hebben gekletst op het strand. Hij vertelde ons over Jungle Beach, dit zou een verborgen strand zijn 30 min lopen van het strand. Onderweg naar Jungle Beach hadden we voor het eerst apen gespot!! Super leuk natuurlijk! Toen we aankwamen bleek het niet echt een verborgen strand te zijn maar een toeristen trekpleister. Maargoed zon, zee strand, wij lagen weer lekker in het zand.
Op de terugweg liepen we langs een groot huis waar meteen een man achter vandaan kwam. Hij begon allemaal te vertellen over zijn mooie uitzicht en wilde deze meteen aan ons laten zien natuurlijk. Dus wij op onze slippers door de jungle omhoog klimmen en uiteindelijk kwamen we op de rotsen terecht waar de zee aan grensde. Vanaf daar kon je mooi de zonsondergang zien, super mooi.
Weer beneden kregen we een kokosnoot aangeboden. Dit was onze eerste kokosnoot, dus die wilden we wel! Helaas viel de kokosnoot een beetje tegen maar er kwamen wel apen op af. We hebben ze een aantal stukjes kokosnoot gevoerd (kwamen we mooi vanaf) en toen snel weg omdat de muggen op ons af kwamen.
Zondag kwamen Jeroen en Michelle ons opzoeken in Unawatuna. Zij hebben nu 5 maanden stage gelopen op Hellabeem. We hebben lekker op het strand gelegen en tegen de avond de tuk tuk naar Hellabeem gepakt.
We hebben nu 4 dagen meegelopen met de therapie. We krijgen uitgebreid uitgelegd welke handicap iedere jongen heeft. Ik vind het ongelofelijk hoe sommige jongens zichzelf vooruit weten te krijgen. Ze krijgen hier ook allemaal vakken als: electronics, shop keeping, arts, maths, Engels enz. zodat ze na een aantal jaar een baan kunnen gaan zoeken en aan de slag kunnen. De jongens zijn stuk voor stuk geweldig! Ze hebben allemaal hun eigen handicap maar samen kunnen ze alles aan! Ze helpen elkaar om in een rolstoel te komen, ze halen eten voor degene die hun handen daarvoor niet kunnen gebruiken, ze helpen elkaar omhoog wanneer er iemand valt, ze duwen rolstoelers die zelf niet kunnen rijden, kortom geweldig om te zien! Sri Lanka is natuurlijk een prachtig land met een rijke cultuur maar ik weet zeker dat de jongens van Hellabeem ervoor gaan zorgen dat dit een onvergetelijke tijd gaat worden!
Vandaag was het afscheidsfeest van Jeroen en Michelle. We hadden allemaal stukjes voorbereid zoals de CUP song, synchroonzwemmen, stoelendans en een aantal grappige stukjes waarbij we de jongen uit het publiek haalden. Het was een groot feest!
Morgen gaan we met Jeroen en Michelle naar Mirissa, en zaterdag naar Weligama. Daarna moeten we helaas afscheid van ze nemen en gaan we maandag helemaal alleen de therapie geven. Het zal af en toe met vallen en opstaan gaan maar ik weet zeker dat het goed komt!

Groetjessss vanuit het warme Sri Lanka

• 31 Januari 2014 - 09:55

Roos:

Hi Freddie!

Haha thanks voor je mooie verslag! Ik lees het wel: jullie komen niks te kort daar! Echt een hele goede setting om even te wennen aan het land. Goed geregeld! En apen! Whouw!! Super leuk natuurlijk!
    Mooi dat je al zo'n inspirerende dag hebt gehad in het revalidatiecentrum. Dat betekend veel goeds. Hou deze verslagen typen vast! Dan zijn wij ook weer blij! :)

Hou je taai daar in dat strandparadijs, de groeten aan de apen en (SriLan)Kees!

Heeeel veel succes maandag!!

Xxxxx
    Roos

• 31 Januari 2014 - 15:38

Theo Van Rijn:

Hoi Nena en Frederique, wat een super leuk verslag! We genieten op afstand met jullie mee! Ogen en oren goed openhouden want het is toch een andere cultuur. Skypen lukt nog niet maar dat komt wel goed! Tot spoedig! Lieve groeten van Annet en Theo